Dla wielu branż reklama zewnętrzna niezmiennie pozostaje jedną z najskuteczniejszych form promocji produktów i usług. Baner reklamowy, billboard czy plakat, to tylko niektóre z najczęściej wybieranych rozwiązań. Aby jednak pieniądze zainwestowane w tego rodzaju materiały zapewniły spodziewany zwrot w postaci zwiększonego zainteresowania ofertą i wzrostu sprzedaży, reklama musi zostać odpowiednio przygotowana. Warto poznać najważniejsze, stosowane obecnie techniki druku wielkoformatowego, by wiedzieć, która z nich zapewni najwyższą jakość wykonania zaprojektowanych materiałów.
Pierwszą z proponowanych technik jest drukowanie metodą solwentową ze specjalnym utwardzeniem. Pozwala ona na uzyskiwanie wydruków w jakości 360-720 dpi. Wykonany tą metodą wydruk zyskuje pełną wodoodporność, a także wytrzymałość na skrajne temperatury czy promieniowanie UV. Najczęściej stosuje się ją przy realizacjach takich materiałów jak: szyldy reklamowe, tablice informacyjne, banery na siatce, reklamy na elewacjach, billboardy czy reklama posadzkowa.
Alternatywą dla twardego druku solwentowego będzie delikatny druk rastrowy z niewielką kroplą. Realizowany przy zastosowaniu tzw. miękkiego solwentu, umożliwia uzyskiwanie wydruków o fotograficznej jakości. Wykonywany tą metodą druk wielkoformatowy będzie odporny na działanie czynników pogodowych, jednak przy ekspozycji na zewnątrz zaleca się pokrycie powierzchni laminatem ochronnym. Technologię miękkiego druku solwentowego stosuje się wszędzie tam, gdzie priorytetem jest precyzja i bardzo wysoka jakość detali, a więc przy realizacji m.in.:
a także wielu innych materiałów.
Trzecią metodą wykonywania materiałów zewnętrznych o odpowiednio dużych formatach jest druk atramentowy utwardzany promenowaniem UV. Tego rodzaju wydruki charakteryzuje bardzo wysoka rozdzielczość - nawet do 1080 dpi. Jednocześnie, technologia ta umożliwia nanoszenie nadruku bezpośrednio na twarde materiały, bez konieczności uprzedniego wydruku na foliach czy papierze. Tworzone w ten sposób nośniki wykazują bardzo dobrą odporność na długotrwałą ekspozycję, wysokie oraz niskie temperatury czy promienie słoneczne.
Wybór najwłaściwszej techniki druku wielkoformatowego zależy przede wszystkim od rodzaju projektowanych nośników reklamowych. Ważny jest nie tylko materiał, ale także docelowe miejsce ekspozycji reklamy – w szczególności takie czynniki jak: wysokość instalacji, odległość oraz kąt patrzenia czy warunki pogodowe. Wszystko to powoduje, że wybór najlepszej metody dla wielkoformatowych wydruków warto zlecić profesjonalistom.