Reklama zewnętrzna to bardzo istotny element promocji, bez którego wiele firm nie może się obejść. Jest stosunkowo prosta w zastosowaniu, szybko dociera do dużej grupy klientów, dostarcza informacji i zachęca do zakupu. Aby jednak rzeczywiście była skuteczna, musi być starannie przemyślana i zaprojektowana. Tym, nad czym trzeba się szczególnie skupić, jest kolor – nieodłączny i jeden z najważniejszych składników dobrej reklamy. Nie ma wątpliwości, że rola kolorów w reklamie jest ogromnie ważna, bo choć często o tym nie wiemy, to właśnie one w dużej mierze wpływają na nasze decyzje.
Psychologia koloru mówi o tym, w jaki sposób barwy oddziaływają na człowieka. Dotyczy to zarówno sfery psychicznej, jak i czysto fizjologicznej, ponieważ udowodniono, że kolory mogą powodować niezależne od nas reakcje organizmu takie jak podwyższenie lub obniżenie ciśnienia krwi, przyspieszenie oddechu, a nawet pobudzenie metabolizmu. Jeśli chodzi o psychikę, to okazuje się, że wiele naszych emocji oraz decyzji zależy właśnie od tak niewinnej z pozoru kwestii, jak otaczające nas barwy, dlatego kolory w reklamie to coś, nad czym trzeba się poważnie zastanowić już na etapie jej projektowania.
Śmiało można założyć, że kolory w reklamie zewnętrznej są niemal równie ważne, jak sam przekaz lub prezentowany produkt. Dlaczego? Ponieważ to właśnie one często powodują, że reklama jest zauważalna i wywołuje konkretne emocje u potencjalnego klienta. I tak np. bardzo widoczna i często używana barwa czerwona powszechnie kojarzona jest z energią, siłą, ale również z erotyką i miłością. Uważa się też, że może przyspieszać podejmowanie decyzji, co powoduje, że w reklamie jest wyjątkowo często obecna. Zupełnie przeciwne doznania wywołuje w nas barwa niebieska. Ten kolor w marketingu wykorzystywany jest do reklamowania produktów związanych z czystością czy solidnością, ponieważ ma działania wyciszające, stabilizujące, kojarzony jest z niebem, wodą i zdrowiem. Bardzo ciekawym i zarazem charakterystycznym odcieniem jest również barwa żółta, która od razu przywodzi na myśl słońce, a co za tym idzie ciepło, radość, lato. To dlatego ten kolor jest chętnie wykorzystywany przez biura podróży, a także przez producentów dziecięcych akcesoriów. Podobne działanie do żółtego ma niezwykle energetyczna i pobudzająca barwa pomarańczowa, szczególnie dobrze działająca na młodych odbiorców reklamy, co ciekawe – pobudzająca też apetyt. Psychologia koloru w reklamie dużo uwagi poświęca również barwie zielonej kojarzonej z ekologią, naturą, świeżością i bezpieczeństwem. Ten kolor sprawdzi się, więc w reklamowaniu produktów naturalnych oraz przyjaznych środowisku.
Wiedząc, jak duże znaczenie mają kolory w reklamie zewnętrznej dużo łatwiej stworzyć skuteczny bilbord czy plakat. Zawsze jednak należy pamiętać o tym, aby nie przesadzić z ilością bodźców, bo efekt może okazać się odwrotny do zamierzonego. Czasy bardzo krzykliwych reklam na szczęście powoli odchodzą do lamusa i obecnie bardziej ceni się umiar i elegancję, które znacznie lepiej przemawiają do klientów. Projektując reklamę, należy też dobrze zapoznać się ze wzorcami kulturowymi obowiązującymi na danym terenie, ponieważ często w różnych regionach świata kolory symbolizują zupełnie odmienne zjawiska. Aby więc znaczenie kolorów w reklamie rzeczywiście pokrywało się z koncepcją reklamodawcy, trzeba znać symbolikę barw w miejscu, gdzie ta reklama będzie eksponowana.
Kolory w reklamie są istotne nie tylko dla pojedynczej akcji promocyjnej, ale również dla całej strategii marketingowej firmy. Konsekwentnie pojawiająca się barwa na reklamie zewnętrznej, materiałach firmowych i oczywiście w logo to bardzo skuteczny element budowania rozpoznawalności każdej marki.