Aktualności » Jak kolory wpływają na odbiór reklamy zewnętrznej?
Strona główna » Aktualności » Jak kolory wpływają na odbiór reklamy zewnętrznej?

Jak kolory wpływają na odbiór reklamy zewnętrznej?

Reklama zewnętrzna to bardzo istotny element promocji, bez którego wiele firm nie może się obejść. Jest stosunkowo prosta w zastosowaniu, szybko dociera do dużej grupy klientów, dostarcza informacji i zachęca do zakupu. Aby jednak rzeczywiście była skuteczna, musi być starannie przemyślana i zaprojektowana. Tym, nad czym trzeba się szczególnie skupić, jest kolor – nieodłączny i jeden z najważniejszych składników dobrej reklamy. Nie ma wątpliwości, że rola kolorów w reklamie jest ogromnie ważna, bo choć często o tym nie wiemy, to właśnie one w dużej mierze wpływają na nasze decyzje.

Psychologia koloru w reklamie

Psychologia koloru mówi o tym, w jaki sposób barwy oddziaływają na człowieka. Dotyczy to zarówno sfery psychicznej, jak i czysto fizjologicznej, ponieważ udowodniono, że kolory mogą powodować niezależne od nas reakcje organizmu takie jak podwyższenie lub obniżenie ciśnienia krwi, przyspieszenie oddechu, a nawet pobudzenie metabolizmu. Jeśli chodzi o psychikę, to okazuje się, że wiele naszych emocji oraz decyzji zależy właśnie od tak niewinnej z pozoru kwestii, jak otaczające nas barwy, dlatego kolory w reklamie to coś, nad czym trzeba się poważnie zastanowić już na etapie jej projektowania.

Znaczenie kolorów w reklamie

Śmiało można założyć, że kolory w reklamie zewnętrznej są niemal równie ważne, jak sam przekaz lub prezentowany produkt. Dlaczego? Ponieważ to właśnie one często powodują, że reklama jest zauważalna i wywołuje konkretne emocje u potencjalnego klienta. I tak np. bardzo widoczna i często używana barwa czerwona powszechnie kojarzona jest z energią, siłą, ale również z erotyką i miłością. Uważa się też, że może przyspieszać podejmowanie decyzji, co powoduje, że w reklamie jest wyjątkowo często obecna. Zupełnie przeciwne doznania wywołuje w nas barwa niebieska. Ten kolor w marketingu wykorzystywany jest do reklamowania produktów związanych z czystością czy solidnością, ponieważ ma działania wyciszające, stabilizujące, kojarzony jest z niebem, wodą i zdrowiem. Bardzo ciekawym i zarazem charakterystycznym odcieniem jest również barwa żółta, która od razu przywodzi na myśl słońce, a co za tym idzie ciepło, radość, lato. To dlatego ten kolor jest chętnie wykorzystywany przez biura podróży, a także przez producentów dziecięcych akcesoriów. Podobne działanie do żółtego ma niezwykle energetyczna i pobudzająca barwa pomarańczowa, szczególnie dobrze działająca na młodych odbiorców reklamy, co ciekawe – pobudzająca też apetyt. Psychologia koloru w reklamie dużo uwagi poświęca również barwie zielonej kojarzonej z ekologią, naturą, świeżością i bezpieczeństwem. Ten kolor sprawdzi się, więc w reklamowaniu produktów naturalnych oraz przyjaznych środowisku.

Kolor w marketingu – ważny jest umiar i wiedza

Wiedząc, jak duże znaczenie mają kolory w reklamie zewnętrznej dużo łatwiej stworzyć skuteczny bilbord czy plakat. Zawsze jednak należy pamiętać o tym, aby nie przesadzić z ilością bodźców, bo efekt może okazać się odwrotny do zamierzonego. Czasy bardzo krzykliwych reklam na szczęście powoli odchodzą do lamusa i obecnie bardziej ceni się umiar i elegancję, które znacznie lepiej przemawiają do klientów. Projektując reklamę, należy też dobrze zapoznać się ze wzorcami kulturowymi obowiązującymi na danym terenie, ponieważ często w różnych regionach świata kolory symbolizują zupełnie odmienne zjawiska. Aby więc znaczenie kolorów w reklamie rzeczywiście pokrywało się z koncepcją reklamodawcy, trzeba znać symbolikę barw w miejscu, gdzie ta reklama będzie eksponowana.

Rola kolorów w reklamie – budowanie marki

Kolory w reklamie są istotne nie tylko dla pojedynczej akcji promocyjnej, ale również dla całej strategii marketingowej firmy. Konsekwentnie pojawiająca się barwa na reklamie zewnętrznej, materiałach firmowych i oczywiście w logo to bardzo skuteczny element budowania rozpoznawalności każdej marki.

facebook